واحد های مجموعه

خانه / مجموعه تولید شمش

مجموعه تولید شمش

این واحد پتانسیل تولید سالانه 3000 تن شمش فولادی و چدنی را دراندازه های مختلف دارا می باشد. شمش تولیدی این واحد عمدتا در صنایع پایین دست از جمله در کارخانجات ماشین سازی و قطعه سازی مورد استفاده میگیرد.







1 - فرآوری ضایعات آهنی

این واحد با بهره گیری از ماشین آلات سنگین و تجهیزات فرآوری ، فرآوری ضایعات آهنی در تناژ های بالا با استفاده از تجهیزاتی همچون بیل های مکانیکی پرس های سنگین دستگاه گیوتین و .. غیره را انجام میدهد. همچنین واحد فرآوری این مجموعه تفکیک و دسته بندی ضایعات ورودی کارخانه را به شرح زیر بر عهده دارد:
✔ بازرسی ورودی: کلیه محموله ها پیش از ورود به کارخانه به لحاظ کیفی مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت تایید مجوز ورود دریافت می کنند.
✔ تفکیک اولیه: تفکیک ضایعات نامطلوب اعم از مواد منفجره، ضایعات دارای قابلیت انفجار و مواد غیر آهنی (شامل پلاستیک، بتن، اکسید و سایر نخاله ها . . . )
✔ تفکیک و دسته بندی ثانویه: تفکیک ضایعات به لحاظ آنالیز شیمیایی و ابعاد. انتقال ضایعات دارای ابعاد بیش از حد نرمال به واحد پرس یا برشکاری و دپوی جداگانه ضایعات چدنی، گالوانیزه، حلبی و ...
✔ تامین ضایعات مورد مصرف کارخانه

2 - نسوز کاری

یکی از بخش های مهم تولید چه در تولید شمش و چه در تولید غلطک در کوره ها مربوط به بخش نسوز می باشد این واحد با بهره گیری از دستگاههای تخریب و کوبش و زینتر وپرسنل مجرب این واحد در 4 بخش اصلی ذیل جهت استفاده بهینه با راندمان کاری بالا و صرف کمترین هزینه اقدام نماید.
✔ نسوز کاری کوره ها
✔ نسوز کاری پاتیل ها
✔ نسوز کاری تاندیش ها
✔ نسوز کاری کوره های عملیاتی الکتریکال و گازی
که هریک از موارد فوق کلیه عملیات نسوز کاری در 2 پروسه اصلی 1- آماده سازی کوره جهت نسوز (شامل خنک کاری و تخریب و نسوز کاری) و 2- زینتر آنها با رعایت اصول و استاندارد های متداول انجام میگیرد

3 - ذوب سازی

امروزه تقریباً تمامی فولاد جهان از طریق ذوب آهن به روش‌های مختلف به دست می‌آید. این روش‌ها می‌توانند شامل ذوب آهن در کوره های القایی و یا در کوره‌های EAF باشد. در این مجموعه از 3 عدد کوره القایی با تکنولوژی روز و با ظرفیت مجموع 13 تن در ساعت جهت ریخته گری تولید شمش مورد نیاز کارخانجات نورد گرم براساس آنالیز درخواستی شرکت های نورد استفاده میگردد. کوره ذوب القائی میتواند به عنوان دستگاهی تعریف گردد که با استفاده از قابلیت هدایت الکتریکی مواد شارژ شده، جریان الکتریکی القاء می کند تا اینکه مواد شارژ شده ذوب گردد،فرآيند ذوب القايي روشي است كه به وسيله جريانهاي گردابي القا شده توسط ميدان الكترومغناطيسي متغير، در ماده هادي الكتريسيته (معمولا فلزات) حرارت ايجاد نموده و فرآيند ذوب انجام ميشود. بطور کلی می توان کارکرد واحد ذوب سازی را در مراحل ذیل خلاصه نمود :
✔ شارژ کوره توسط ضایعات فولادی
✔ تنظيم آناليز شيميائي ذوب
✔ سر باره گیری
✔ تنظيم دما و زمان تحويل به واحد ريخته گري مداوم

4 - ریخته گری(CCM)

این مجموعه علاه بر تولید غلطک های نوردی اقدام به تولید گرید های مختلف شمش فولادی(بیلت) در سایز های مختلف نموده و با توجه به کیفیت بالای شمش های فولادی تولیدی ، این شرکت توانسته است در بازار های منطقه جایی برای خود ایجاد کند این مجموعه با دارا بودن ماشین ریخته گری مداوم با 2 خط ریخته گری امکان تولید 42000تن شمش فولادی ساختمانی ،کربنی وکم آلیاژ در سال را دارد . ریخته‌گری مداوم، فرایندی است که در آن فلز مذاب برای استفاده‌های بعدی، به صورت محصولات نیمه ساخته ریخته‌گری (همانند شمشال و تختال) تولید می‌شوند. برای تولید شمش، استفاده از ماشین ریخته‌گری مداوم به دلیل داشتن هزینه ذاتی کم و کیفیت بیشتر و همچنین داشتن کنترل در طول فرایند بسیار متداول است. بسیاری از عملیات ریخته‌گری پیوسته بطور اتوماتیک کنترل می‌شوند تا میزان فلز، دمای مذاب داغ یا میزان سیالیت آن را اندازه‌گیری کنند. و در اتاق کنترل با کنترل سرعت ریل‌های بارگیری، میزان استاندارد بارگیری را تنظیم کند.